|
|
|
|
|
ČOVJEK I LINIJA
Midhat Ajanović
U srijedu, 4. lipnja, u Medijateci Francuskog instituta u Zagrebu (Preradovićeva 5) predstavljena je monografija 'Nedeljko Dragić –
Čovjek i linija' autora Midhata Ajanovića.
Na predstavljanju su uz Nedeljka Dragića i Midhata Ajanovića govorili i Diana Nenadić, Nenad Polimac i Željko Serdarević.
U koji god ga okvir stavili, onaj „lokalni“ - Zagrebačke škole crtanog filma, ili globalni - s nepreglednim korpusom svjetske
animacije, Nedeljko Dragić uvijek će biti i ostati neponovljiv umjetnik - karikaturist, crtač i ilustrator, scenarist, redatelj
i animator, čiji se doživljaji svijeta procesuiraju satiričkim i melankoličnim odmakom, a potom izražavaju njegovim najjačim
oruđem - linijom. Dragić je autor kojega prije svega zanima ideja pojma u pokretu, oživljena misao, pa se nakon avantura dubinama
svemira s reduciranim ali prepoznatljivim povijesnim orijentirima, njegova linija uvijek i iznova vraća svojemu prvom i jedinom
izvoru – stvarnosti i Čovjeku.
Povezujući Čovjeka i liniju u podnaslovu autorske monografije "Nedeljko Dragić", Midhat Ajanović pokušava objasniti taj osebujan
kreativni proces koji je rezultirao desetinama tisućama izvanrednih crteža, domišljatih ilustracija i podbadačkih karikatura te
manjim brojem iznimnih animiranih filmova u kojima je velikom dijelu tih crteža Dragićeva animacijska majstorija dala novi život -
od debitantske Elegije iz (1965) preko filmova Krotitetlj divljih konja, Možda Diogen, Idu dani, Tup-tup, Dnevnika...,
do autobiografskih Slika iz sjećanja (1989) i povratničkog Rudijeva leksikona.
Autor prati liniju Dragićeve karijere od karikature i stripa do filma, a pritom traga za mogućim uzorima i utjecajima u
svijetu filma i karikature te traži prikladan analitički model za tumačenje Dragićeva animacijskog djela nalazeći ga u
semiološkoj teoriji Jurija Lotmana. Na kraju toga povijesno-teorijskoj lutanja, nužno se vraća samome Dragiću – njegovim
unikatnim filmovima i iskustvima.
Bogato ilustrirana tek djelićem Dragićeva crtačkog imaginarija, ova knjiga je mnogo više od monografije umjetnika. Ona je
rezultat interaktivnog procesa na kraju kojeg humoristična linija neumornog animatora nije poštedjela ni samoga pisca prve
monografije o njegovom djelu.
|