|
|
|
|
|
UMJETNOST OSMIJEHA ANE GEZI
Ana Gezi, akademska je slikarica, pripadnica mlađeg, aktivnog, agilnog naraštaja suvremenih hrvatskih likovnih
umjetnika, koji pored slikarstva njeguju i neke svoje druge izražajne mogućnosti, pa tako i ona, niz godina sustavno
izgrađujući svoj pristup i realizaciju karikature. Svoje ”Karikature hrvatskih umjetnika” pokazala je u prostoru
udruge UMJETNOST OSMIJEHA u ulici P.Radića 37 u Zagrebu.
Karikatura je danas rijetka pojava, za razliku, od ne tako davno davnih vremena, kada su dnevni listovi svakodnevno
prakticirali objavu risarija istaknutih autora a koje su u skladu s mogućnostima doticale određene probleme i nuspojave
u društvu, ukazujući na njih. Bilo je i humorističnih, periodičnih izdanja u kojima se moglo vidjeti i sofisticiranije i
slobodnije karikaturalne obrade određenih motiva. Nekolicina karikaturista stvorila je sasvim ugledno ime jer njihov opus
krasio je vrlo prepoznatljiv rukopis i likovi, tako bliski svima nama.
Danas je karikatura rijetkost, pojavljuje se slučajno, nenamjerno, ili je jednostavno zalutala na neke stranice, gdje je
preostalo malo slobodnog prostora kada on već nije prepušten reklami.
Ana Gezi se osvrće oko sebe, promatra svijet i rafinirano ga bilježi, pomno promatrajući lica i geste jer to je ono
što stavlja na papir, prvi dojam gledatelja mora govoriti o prepoznatljivoj temeljnoj karakteristici osobe, koja je u svom
javnom životu, umjetnika, pjevača , glazbenika, glumaca s njom i određena i označena.
Karikature Ane Gezi na ukazuju na negativnosti, ne ističe uspjehe, popularnost, omiljenost ili omrznutost, značenje pojave,
ona jednostavno portretira pojedince koji se, svaki za sebe i svaki na svoj način, bave specifičnim poslom i zapravo su
sasvim obični, kada tu aureolu javnog djelovanja uklonimo, ostaje posve sam čovjek i njegov karakter, njegovo vanjsko i
unutarnje ja, on je ogoljen, on je figura koga je Ana Gezi sasvim razotkrila i otkrila sve njegovo skriveno i tajno što
se tako lako, sada, očitava i osjeća i vidi na licu osobe, zarobljene formatom papira na kome je narisana karikatura.
Dakle, samo je taj često skriveni ili poluotkriveni stvarni karakter pojedinca, ono, što tako magnetski snažno privlači
umjetnicu i ona iskreno i bez ustezanja ili uljepšavanja ili nagrđivanja ostavlja kao trag na bjelini papira.
Pred nama su dakle portreti pojedinaca, koji su slavni i voljeni u javnosti, promotrite ih i ustvrdite koliko ste i vi
sami isto vidjeli ili jeste li vidjeli i dalje ili ništa.
To je dakle moć karikature, karakter i gesta u nekoliko poteza, bez šminke, samo golo lice i kretnja.
Napisao: Miroslav Pelikan
|